כך תפצחו את שלב התפיסה

מה זה בכלל התפיסה?

לכל תנועה במרחב יש התחלה ויש סוף. נקודת ההתחלה של תנועת התפיסה היא הנקודה בה היד נמצאת מתוחה עד הסוף קדימה, כאשר הזרוע כולה היא המשך ישר של מפרק הכתף, והיא נמצאת בדיוק מולו. גובה המפרקים הוא כזה בו האצבעות נמצאות בנקודה העמוקה ביותר, כ-30-40 ס"מ מתחת לפני המים, שורש כף היד מעט גבוה יותר, המרפק מעט גבוה יותר והכתף הכי גבוהה. המרפק נעול, הזרוע ישרה ושורש כף היד כפופה מעט.


נקודת הסיום של התנועה היא הנקודה בה הכתף והמרפק נשארו בדיוק באותה נקודת התחלה, שורש כף היד והאצבעות נמצאות בדיוק אחת מעל השנייה ובדיוק מתחת למרפק במרחב. בנקודה זו, האמה יוצרת אנך עם הקרקע (Vertical Forearm) והאמה כולה "מביטה" אחורה.


על שלב התפיסה עובדים בקורס הפרו בשיעורים 1-3, כנסו לשיעור הראשון בחינם כדי להתחיל לשפר את מהירות השחייה על ידי שיפור שלב התפיסה


תחילת שלב התפיסה - היד מתוחה קדימה עד הסוף

סיום שלב התפיסה

התנועה בין שתי הנקודות היא רוטציה לטרלית של הזרוע, הוצאת המרפק למעלה והחוצה והרפיה של מפרק שורש כף היד תוך שמירה על כף היד שטוחה במים. את תנועת הרוטציה מוביל שריר הכתף האחורית ואת הכפיפה במרפק שריר היד הקדמית.


מפרק האמה

מפרק האמה בנוי משתי עצמות האמה, האולנה והרדיוס אשר מתגלגלות אחת על השנייה ומייצרות רוטציה. כך למשל, בעת שהמרפק פונה מטה, ניתן להפעיל את המפרק וכף היד תפנה למטה ולמעלה מבלי להפעיל אף מפרק אחר. מפרק האמה הוא מפרק ייחודי ובעזרת הרפייתו בשלב התפיסה נגיע לתפיסה טובה יותר.

מרפק מצביע למעלה
מרפק מצביע למטה

חשיבות התפיסה

התפיסה מגיעה מיד לפני תנועת הגריפה. תנועת הגריפה היא התנועה המרכזית האחראית על התקדמות הגוף על ידי דחיפת המים אחורה. אם התפיסה תהיה טובה, היא תציב את השחיין במקום האופטימלי לגריפה טובה. ככל שהאמה תהיה יותר אנכית לקרקע כך בשלב הגריפה יותר מים יידחפו לכיוון הנכון (אחורה) והכח יתועל להתקדמות השחיין קדימה.


אמה אנכית מוקדמת EVF Early Vertical Forearm

ככל שהתפיסה תהיה טובה יותר והשחיין ישמור על מרפק קדמי ככל האפשר, כך האמה תהיה אנכית לקרקע בשלב מוקדם יותר. אמה אנכית מוקדמת תקדים את תחילת שלב הגריפה ותביא לאורך גריפה גדול יותר שיתורגם להתקדמות מהירה יותר קדימה. אמה אנכית מוקדמת היא התוצר של תפיסה טובה ומשפיעה רבות על איכות הגריפה ומהירות השחיין.



אמה אנכית מוקדמת

סדר מפרקים

סדר המפרקים ביד בשלב התפיסה ולמעשה בכל שלבי השחייה הוא אצבעות מתחת לשורש כף היד, שמתחת למרפק שמתחת לכתף. סדר המפרקים הזה פועל לטובת עקרון ההידרודינמיות מאחר ואם לא יישמר הסדר, תמונת השחיין מול המים תגדל והמים יפגשו "מעצור" שיגביר את התנגדות המים ויאט את קצב השחיין. סדר המפרקים יקטין משמעותית גם את הסיכוי לטעות הנפוצה ביותר בשלב התפיסה - דחיפת המים למטה.



סדר מפרקים לא טוב בתפיסה


התקדמות אל שורש כף היד

במהלך השחייה השחיין מתקדם כל הזמן קדימה ונמצא בתנועה מתמדת, ללא עצירות. בתנועת התפיסה נרצה לדמיין איך האצבעות ננעצות בנקודה מסויימת במים וכך תוך כדי הרפיית המרפק, גוף השחיין מתקדם אל אותה נקודה כאשר הוא לא מפעיל כח על המים ולא דוחף אותם לשום כיוון. תנועת התפיסה מתקיימת ללא הפעלת כח ולכן גם שחיינים ללא כושר יכולים לבצע תפיסה בצורה טובה.


יד ישרה וקו האמצע

בשלב כניסת היד למים (אליו נגיע בהמשך הקורס) חשוב לשמור על יד ישרה כהמשך לכתף ומתוחה עד הסוף קדימה. אפשר לדמיין מין קו אמצע המגדיר את אמצע הגוף וחוצה אותו לשני חלקים סימטריים. קו האמצע הזה הוא מקביל לשפת הבריכה וכיוונו הוא ישר וקדימה בצורה מדוייקת וישרה. כדי להכין את הקרקע לתפיסה טובה שתגיע אחרי שלב הכניסה למים, חשוב לא לעבור את קו האמצע הדמיוני הזה, כך היד תושט לנקודה הרחוקה ביותר האפשרית, התפיסה תהיה טובה יותר ותכין לגריפה טובה יותר.


לסיכום

התפיסה היא כנראה השלב המורכב ביותר בשחיית החתירה אבל אם תצליחו לשפר אותה אפילו במעט, קצב השחייה שלכם ישתפר פלאים. נכון, זה דורש סבלנות, אבל זה אפשרי ומשתלם במיוחד.


לעוד סרטונים בנושא התפיסה





יאללה לבריכה

6279 צפיות

הרצליה | תל אביב | רשל"צ